Não existe maior aventura, senão aquela que nos incita a explorar as profundezas de nosso próprio Ser.
Não existe maior coragem, senão aquela que nos leva a assumir nossos erros e medos.
Não existe maior sabedoria, senão no conhecimento de sabermos quem somos.
Só com persistência, fé e verdadeiro amor poderemos cultivar a capacidade de nos abstrair de tudo o que nos é externo, permitindo assim envolvermo-nos num constante silenciar interno.
S.A.

English version:

Bigger adventure does not exist, than the one that in stirs us up to explore the deepening of our purpose to be.
Bigger courage does not exist, than the one that takes us to assume our errors and fears.
Bigger wisdom does not exist, than in the knowledge to know who we are.
Only with persistence, faith and true love we will be able to cultivate the capacity of abstracting ourselves from everything there’s external, allowing us to involving in one constant internal silence.
S.A.

terça-feira, 15 de dezembro de 2009

AINDA SOBRE A CONSCIÊNCIA / STILL ABOUT CONSCIOUSNESS


Muitos de vós confundem a voz da consciência com a voz da mente... pensam que elas são uma só, mas elas não o são, embora possam tornar-se.
Por mais que isto vos pareça complicado, acreditem de que a partir do momento que o sabem e tornam-se atentos, deixa de o ser.
No inicio, a mente e o coração tinham uma só voz, com o passar dos tempos, vocês foram permitindo que a mente se desassocia-se do coração. Foram calando o coração e dando todo o poder da voz à mente... e assim muitos de vós têm andado à deriva...

A mente está ligada aos egos, à vaidade e ao orgulho, a tudo o que tem o poder de vos afastar do caminho do coração. São os instintos primários ligados às ilusões da matéria que vos afastam do estado natural de quem vocês realmente são. Quando ela vos fala, ela usa dois modos de vos chamar a atenção. Ou vos aguça a vaidade, o orgulho e os egos, exacerbando-os, alimentando-os, fazendo com que vocês os tenham como foco de atenção. Só assim ela consegue dominar-vos e afastá-los do caminho do coração. De quem vocês realmente são. Com sua astúcia ela vos domina, pois ela conhece todos os vossos sonhos... todos os vossos desejos... todos os cantos e recantos onde se escondem os vossos medos e ambições... e faz uso deles para manter a vossa atenção e iludir-vos.
Ou ela vos deita abaixo, criticando-os por tudo e por nada, não vos deixando em paz. Fazendo-vos sentir nada e ninguém perante os demais. Como nestes últimos a humildade predomina tanto quanto uma baixa auto estima e amor próprio, ela usa de subterfúgios fazendo-vos acreditar de que nada sóis.
Seja como for, ela sempre faz uso daquilo que vós mais tendes iminente em vossa personalidade, fazendo uso contra vós sem que possais aperceber-vos. E assim, a mente vos domina e os mantêm afastados do caminho que os levaria directos ao vosso coração, não permitindo que nele apenas sejam ancorados os sentimentos que dele fazem parte e com ele se identificam. A mente anula ou faz por anular a vontade do coração.

Ao contrário da mente, é da vontade do coração, que a consciência se apoia e tenta fazer-se ouvir. Mas ela não luta por captar a vossa atenção. Ela sempre vos fala quando tudo o mais fica em silêncio. E muitas vezes, estes momentos de silêncio são tão poucos e raros, que raras ocasiões ela têm para vos falar. Mas, aceita que apenas a vós cabe a escolha daquilo a que quereis dar atenção, e desse modo não se impõe. Apenas carinhosamente e pacientemente aguarda que vós possais aperceber-vos, por vós mesmos, daquilo que vós mais vos deixais rodear.

Conseguireis agora perceber as diferenças entre uma e outra? Agora, sem dúvida se quereis realmente saber a qual delas mais ouvis, tereis de olhar dentro de vós, tereis que prestar atenção àquilo que mais prende a vossa atenção, tereis de estar conscientes e isto nem sempre é fácil, e muito menos, quando vos deixais iludir pelas ilusões da matéria que vos rodeia. E embora muitos de vós digam estar conscientes, saibam que apenas o estão parcialmente, ainda muito existe a passar-vos ao lado sem que apercebam-se. E deste modo apenas tomam a responsabilidade do que apenas vos convêm. Não ter de lidar com tudo, para quem se diz consciente... muito prático e conveniente, sem dúvida!
Tenho de vos dizer, a partir do momento em que vocês se tornam conscientes e dizem ser conscientes, não o podem ser apenas daquilo que vos favorece, mas de tudo! Tereis de tomar a responsabilidade por completo. De pisar todos os degraus. Tereis de tomar em vossas mãos a responsabilidade de vos manterdes em equilíbrio, e não continuar a tomar a responsabilidade do que apenas vos convêm e delegar a responsabilidade do que achais ser lixo ou desnecessário para vós sobre outros. Não sabereis por acaso, que até uma lixeira se poderá transformar numa mina de ouro!?
Ou, que toda a peça de ouro sem os devidos cuidados pode perder o brilho, e para quem não souber que ali se encontra uma peça de ouro, poderá simplesmente jogá-la para o lixo!?
Prestai atenção ao que dizem ser!
Prestai atenção ao que estão a deixar passar ao lado!

Olhai para dentro de vós, e lembrai-vos de quem realmente sois! Sabei que a voz da mente gera o caos e o tumulto dentro de vós não deixando que vos sintas em tranquilidade, conformados ou satisfeitos, enquanto a voz da consciência só vos fala nos momentos em que vos aquietais, e o seu diálogo sempre se mantém sereno. Ela a nada vos obriga, apenas apela à vossa atenção, e paciente aguarda pelo vosso discernimento.
Se a voz da mente vos falar e vós a identificardes, sabei que ela ao sentir-se desmascarada, mais tarde ou mais cedo irá silenciar-se, e aos poucos e poucos, acabará por desistir. Enquanto se for a voz da consciência a falar-vos e vós a identificardes, ela rejubilará de felicidade e vos fará sentir a alegria por ela sentida. Pois ela não se sentirá tentada a esconder-se ou a usar máscaras, mas simplesmente, a comemorar o momento.

Quando alguma voz se fizer ouvir, lembrai-vos de lhe perguntar: Que voz é esta que me fala? E sabei que se for a voz da mente ela vos tentará iludir de todos os modos possíveis, e uma serie de pensamentos sem fim ou sentido se abaterá sobre vós. Sempre um pensamento tomará o lugar de outro, um após outro, sem que exista uma ligação entre eles. Se estiverem atentos notarão a falta de correlação entre eles. Isto não tem mal algum, acaso vossa intenção seja continuar a vibrar energia envolvidos pela ilusão da matéria. Mas, quererão mesmo continuar a ser dominados por vossa mente? Por quantos mais séculos quererão manter este estado de dormência?

Existe algo semelhante ao domínio exercido pela mente em vós. É tal e qual como aquele indivíduo que se aproxima de vós ou do vosso chefe e vos/o bajula, não dando a conhecer aquilo que realmente pensa, mas aquilo que sabe que vocês querem ou gostariam de ouvir. Este é o modo de proceder de todo aquele que quer tomar o poder para si mesmo. Decerto muitos de vós tendes no local de trabalho, no meio familiar ou entre os amigos aqueles que vós chamais de engraxadores. Estando cientes deste tipo de atitude em alguém que se aproxima de vós, sabendo que por detrás de todo um palavreado bajulador se esconde a intenção de tomar de vós o poder, continuariam a permiti-lo? Cego não é aquele que não pode ver, mas sim, aquele que detendo intacto o poder da visão, não quer ver.
Lembrai-vos de uma frase em tempos escrita para vossa orientação: Orai e Vigiai! Sempre! Em todos os momentos e circunstâncias!

Ao contrário da mente, se for a voz da consciência a falar-vos, poderão notar as diferenças que as distanciam uma da outra, mas se mesmo assim, quiserem perguntar-lhe: Que voz é esta que me fala? Ouvireis um suave sussurro respondendo: EU SOU TU!
Tão simples quanto directa, será a resposta que ouvireis ao mesmo tempo que sentireis um rejubilo que vem de dentro, proveniente de quem vós sois verdadeiramente.

A mente só pode voltar a trabalhar positivamente a vosso favor, a partir do momento em que não mais permitirem que as ilusões da matéria sejam alimentadas. No momento em que não mais vos deixareis envolver nessa energia densa e ilusória que vos prende e domina. Será a partir daí que irão regressar ao vosso estado natural, em que vossa mente deixará de vos desviar do caminho do coração, passando a unir-se à vontade deste, tal como era no inicio.

Tomai por inteiro, a responsabilidade de deter o poder de ser quem são!

English version:

Many of you mix up the voice of consciousness with the voice of the mind... believing that they are only one, but they are not, even they can become. As much as this may seem complicated, believe that from the moment that you know this and become aware, ceases to be.
In the beginning, heart and mind had only one voice, with the passage of time, you started to allowing that the mind become disassociated from the heart. You were silent the heart and given all the power of the voice to the mind… and so many of you have been going on drifting…

The mind is linked to the ego, to the vanity and to the pride, to everything that has the power to keep you distant from the path of the heart. Are the primary instincts connected to the illusions of matter that keep you apart from the natural state of who you really are. When the mind speaks to you, she uses two ways of approach to call your attention. Or she sharpens your vanity, pride and egos, exacerbating them, feeding them, making with that you have them as the focus of your attention. Just so she can dominate you and keep you away from the path of the heart. Away from who you really are. With her cleverness she dominates you because she knows all your dreams... all your desires... All the corners and crannies where are hidden your fears and ambitions… and uses them to keep your attention and deceive you.
Or she will lie you down, criticizing you for everything and nothing, never leaving you alone. Making you feel nothing and no one before others. As in these last ones prevails the humbleness as much as a low self esteem and love for who they are, she uses subterfuges to making you believe that you are just nothing.
Anyway, the mind always makes use of what you have more imminent in your personality, making use against you without you be able to notice. And so, the mind dominates you and keeps you away from the path that would lead directly to your heart, not allowing that in your heart be anchored just the feelings that are part of it and identify with it. The mind nullified or makes to annulled the will of the heart.

Unlike the mind, is in the will of the heart, that consciousness is based and tries to make itself heard. But consciousness does not struggle to capture your attention. She always speaks to you when everything else is in silent. And often these moments of silence are so few and rare, that rare occasions she has to speak to you. But, she just accept that it is up to you the choose of what you wish to give attention, and in this way not even try to imposed. Only lovingly and patiently waits for that you may perceive, by yourselves, of what more you let yourselves be surrounded.

Can You now see the differences between one and other? Now, surely if you really want to know which one you hear more, you will have to look within you, you will have to pay attention to what more holds your attention, you will have to be aware and this is not always easy, and less, when you let yourselves be fooled by the illusions of matter that surrounds you. And even many of you may say that are aware, know that you are only partially, still there is so much more passing by your side without be noticed. And in this way you just take the responsibility of what is handy for you. Without having to deal with all, to who says that are aware…very practice and convenient, without doubt!
I have to tell you, from the moment you become aware and say that are aware, you can not be only aware of the things that are convenient for you, but of all! You will have to take the responsibility for complete. To stepping every steps of the stairs. You will have to take into your hands the responsibility to keep you in balance, and not continue to only take the responsibility for what is convenient and delegate the responsibility of what you think is rubbish or unnecessary for you on others. Don’t you know by chance, that even trash can become into a gold mine!?
Or, that every piece of gold without due care can lose their luster, and those who do not know that there is a piece of gold, can simply throw it away!?
Pay attention to what you claim!
Pay attention to what you are letting pass by!

Look inside of you, and remember who you really are! Surely, the voice of the mind generates within you chaos and tumult not letting you feel at peace, satisfied or resigned, while the voice of consciousness only speaks to you at times when you are in quietness, and its dialogue always remains calm. It compel you to nothing, just calls to your attention, and patient waits for your discernment.
If the voice of the mind speaks to you and you identify it, know that when it feels unmasked, sooner or later will be silent, and inch by inch, will end to give up. While if it is the voice of consciousness speaking to you and you identify it, she will rejoice in happiness and will make you feel the joy felted by her. For it will not feel tempted to hide or to wear masks but simply to celebrate the moment.

When some voice makes to heard, remember to ask: What voice is this that speaks to me? And know that if it is the voice of the mind it will try to deceive you in every possible ways, and a sequence of thoughts without purpose or direction will come upon you. Always a thought will take the place of another, one after another, without the existence of a link between them. If you are attentive will notice the lack of correlation between them. This has nothing wrong, if by chance your intention is to keep yourself vibrating energy involved in the illusion of matter. But, will you really want to keep going dominated by your mind? For how many more centuries will you want to maintain this state of sleepiness?

There is something similar to the control exercised by the mind in you. It's just like that guy who approaches you or your boss and flatter you, not letting be known what he really thinks, but just what he know you would want or like to hear. This is the way to proceed for everyone who wants to take the power for itself. Certainly many of you have in the workplace, in the family or among friends who you call the flatterers. Being aware of this kind of attitude in someone who approaches you, knowing that behind every flattering word hides the intention to take the power from you, would you continue to allow this? Blind is not who can not see, but yes, that one that holding intact the power of vision, do not want to see.
Remember one phrase once written for your guidance: Watch and Pray! Ever! In all moments and circumstances!

Unlike the mind, if it is the voice of consciousness speaking to you, you may notice the differences that separate them from each other, but if you still want to ask: Whose voice is this that speaks to me? You will hear a soft whisper answering: I AM YOU!
As simple as direct, will be the answer that you will hear while you will feel a rejoice that comes from within, from who you are truly.

Take for complete, the responsibility to hold the power to be who you are!